Димитър Генчев открива изложба на две места

„Семеен портрет” събира почитатели на младия художник в галерия Sariev и в ателието му


Един от най-ярките представители на младата вълна пловдивски художници Димитър Генчев открива самостоятелна изложба на две места в Пловдив днес. Експозицията „Семеен портрет” ще бъде подредена паралелно в галерия Sariev и в ателието на твореца. Той ще приема гости в работното си пространство от 15 до 17 ч., а в 18 часа изложбата му ще бъде открита официално в Sariev.

С творбите представени в нея и нетрадиционния си формат Генчев поставя въпроси за семейството, за човешките отношенията в обществото и работата ни, за начина по който възприемаме действителността.

Димитър Генчев е автор, живеещ и работещ в Пловдив и през 2019г. беше един от художниците, представени в изложбата „ФОН: Млади автори от Пловдив“ на Галерия Sariev. Той получава образованието си в Националната Художествена Академия, София, Университета по изкуства в Утрехт и участва в резидентната програма на Rijksakademie, Амстердам.

Негови творби са излагани в Софийска градска художествена галерия, Кралския дворец в Амстердам, Kaskadenkondensator, международно изложение за съвременно изкуство LISTE в Базел и галерия Gerhard Hofland, Амстердам. През последните пет години Генчев получава награди и стипендии от фондация Mondriaan Fund, награди за живопис Buning Brongers Холандия, Алианс България, Национален kонкурс за живопис и скулптура за млади български художници и Наградата Гауденц Б. Руф.

През 2016г. картините на Генчев са избрани от куратора Ноор Мартинс за участие в изложбата „Перспективи и Концепции“ част от Арт Ротердам. Негови творби са показани в изложбите „Чуйте ни- артистичен интелект“ – творби от Колекцията на Дойче Телеком, „Фон: млади автори от Пловдив“, организирана от галерия Sariev и Object Love, показана в музей Morsbroch, Леверкузен, Германия.

„ Картините на Димитър Генчев често изглеждат близки до експлозията. Цветове, материи и образи се преплитат и надбягват до точка на насищане, на кипене, която художникът успява умело да овладее преди да е станало твърде късно. Така застанали на нейния ръб са и визуалните светове в картините, които той създава специално за изложбата „Семеен портрет“ в галерия Sariev.

В новите творби, централно място заема човешкото тяло, най-съвършеното за него творение на природата и едно от най-големите предизвикателства за твореца, натоварен със задачата да пресъздаде тази съвършеност. Далече от академичните подходи, Генчев го изследва в неговата най-съвършена естественост, тази на уловени случайно мигове като в „Портрет на Георги“ или един летен ден на плажа като в „Никол“. Естественост присъща на старите албуми със снимки, чиято притаена, сънлива носталгия се долавя и в самите творби.

Но Димитър Генчев не обича конкретността на фигурата извадена от фотографията. Нейната плътност се превръща в тежест, а чистото изображение от снимката в неудовлетворение. Прерисуването на фотографии при него отстъпва място на тяхното вграждане, елемент по елемент в една нова образност. Конструирането ѝ започва със светлината на следобедното слънце, която описва и създава телата в пространството. Продължава с изграждането на контрасти между нежността на фигурата и грубата структура на други елементи като дрехи, растения и понякога машини. И завършва със смесването на един хиперреализъм с една абсолютна, чиста абстракция. Или целият процес на обратно.

Техниката при Генчев е определяща. Фигурите и пространствата изплуващи върху платното, усещането за различни материи или за дълбочина, той изгражда чрез напластяване и размиване на образите или още с употребата, сред други техники, на епоксидна смола с нейния гланциращ завършек върху отделни елементи. Рисуващ по думите му „нормални, ежедневни неща“, художникът не се колебае да наруши тази нормалност с преплитането на принципно несъвместими образи. Именно тези „аномалии“ действат хипнотизиращо и въвличат погледа в едно преследване с неясен край, от което става трудно да се откъснеш.

А в „Семеен портрет“, Димитър Генчев превръща личните истории от заети на заем снимки във визуални такива. Истории, които измисля постепенно, преминавайки през различни, понякога „драматични“ по думите му етапи. Истории на контрасти между цветове, между материи, между пространства, между светлини и сенки. Художникът, който търси да измести границите на живописта, измества и тези на образа”, пише за изложбата Десислава Милева.

www.kapana.bg