Ромео и Жулиета се влюбват в Дома на културата


Балетът на Държавна опера-Стара Загора гостува в Пловдив с нов спектакъл

На сцената на Дома на културата „Борис Христов“ в Пловдив Балетът на Държавна опера-Стара Загора ще представи най-новия си спектакъл от двата едноактни балета ”РОМЕО И ЖУЛИЕТА” балет по музика на П. И. Чайковски и „ПОЛЕТ КЪМ СВЕТЛИНАТА” балет по музика на Чайковски, Гершуин, Масне, Пиацола, Росини. Спектаклите ще можете да гледате на18 май от 19.00 часа.

Хореографията и режисурата на двата едноактни балетни спектакли са на примабалерината, хореограф и педагог  Силвия Томова, която от ноември 2016 година е художествен ръководител на балетната трупа на Държавна опера-Стара Загора. Декорите и костюмите на двата едноактни балета са дело на неповторимия световноизвестен художник от Италия Салваторе Русо, поставял с голям успех и многократно в най-големите оперни театри в Италия и по света. В спектаклите на  „Ромео и Жулиета“ и „Полет към светлината“  участва цялата многонационална балетна трупа на Държавна опера-Стара Загора. В ролята на Жулиета своя дебют на пловдивска сцена ще направи  примабалерината Веса Тонова. В ролята на Ромео ще й партнира Даниел Тичков. Участват още гост-солистите Павел Кирчев, Стоян Фъртунов, солисти и кордебалет на Държавна опера-Стара Загора.

Историята на Ромео и Жулиета е разказвана и пресъздавана, обичана и търсена, преоткривана и преповтаряна във времето. И като че ли всеки има своите очаквания….

Този път оживява фантастичната увертюра на Чайковски „Ромео и Жулиета”. Много композитори са отговорили с музиката си на вечните теми от шекспировата драма за забранената младежка любов, но Чайковски, заедно с Прокофиев  и Берлиоз, се подрежда на върха в списъка. В период, когато Чайковски все още не се е наложил като композитор, Милий Балакирев, който се определя като наставник на руските композитори, му възлага да напише симфонична творба на тази тема. След премиерното представяне на творбата /1869/  Балакирев съветва композитора да я преработи. Това се случва през 1880 година. В първата версия Чайковски започва с една нежна любовна мелодия, която впоследствие  отпада. Във фантазията на композитора Жулиета се появява като малко момиченце, чийто образ се развива и проследява в музикалния текст. В преработения вариант – фантастичната увертюра започва с молитвата на Падре Лоренцо и като че ли всички събития вече са се случили. Историята на враждуващите родове се запазва и в двата варианта.

Хореографът Силвия Томова се опира именно на тази идея. Балетът „Ромео и Жулиета” започва с благословията на Падре Лоренцо, който вече знае всичко….

Като от легендарния филм на Дзефирели на сцената се подреждат героите от шекспировата драма – картината е толкова впечатляваща, че за миг зрителят забравя, че присъства на балетен спектакъл. Солистите в ролите на Ромео и Жулиета са като преродени герои от романтизма – нежни, млади, толкова чисти в любовта си. Художникът на костюмите Салваторе Русо майсторски пресъздава автентичността на епохата във всеки детайл. А танцът е изразителен, виртуозен, аргументиран във всяко движение. Силвия Томова акцентира умело и задълбочено на психологическото развитие на образите. В цялата си концепция тя влага философските търсения на отхвърлените млади хора, които не приемат ограниченията на предразсъдъците.

„Желанието на Ромео и Жулиета да се освободят от тези норми ги среща. Всеки в бягството си намира нещо или някого….Но те са деца, все още са деца! Тяхната среща е страст, неосъзната, но истинска…Те търсят своята истина, търсят любовта, за която са готови на всичко – дори да застанат пред лицето на смъртта….Всеки има право на избор, дори в любовта! Тяхното бунтарство и нежелание да се примирят, преобръща и представите на възрастните, самозабравили се в своята изкуствена показност и фалшива добродетелност…Защо трябва да оценяваме любовта едва, когато я загубим…”

Балетният спектакъл „Ромео и Жулиета” няма тъжен финал…Всеки може да си представи какво ще се случи по-нататък.

Във втората част на балетната вечер зрителите ще преживеят още една истинска наслада за сетивата със спектакъла ПОЛЕТ КЪМ СВЕТЛИНАТА. Различни цветове на дъгата са вложени  в приказно красивите костюми, избрана музика от Росини, Чайковски, Масне, Пиацола, Гершуин ще прозвучи в унисон с цялата танцувална чувственост на спектакъла, ефирни движения и различни танцови техники ще приковат вниманието и ще позволят на публиката да се понесе в полета на своите фантазии. Червеното, синьото, зеленото, жълтото, бялото, черното, видимите и невидимите цветове на нашата душа.

Силвия Томова: „Спектакълът ПОЛЕТ КЪМ СВЕТЛИНАТА е замислен като послание за себепознание, преоткриване на силните ни страни и доближаване към природата. Цветовете на дъгата, както цветовете на чакрите въплъщават природната матрица, енергиите и заобикалящата ни вселена. Чрез танца и музиката се представят онези възвишени стойности, до които не можем всеки миг да се докосваме. Попадайки в магията на спектакъла, движението ни открива смисъла на живота, а музиката ни поднася свръхестествено усещане, пренасяйки ни в друго измерение…”
www.podtepeto.com